Anasayfa / NUÇE / Kürtlerin yeni tv kanalı News Channel hoş geldin

Kürtlerin yeni tv kanalı News Channel hoş geldin

1 kanal gitti 5 kanal açıldı

Erdoğan’ın gölgesi Avrupa’yı karartıyor Hotbird: Üzgünüz, Eutelsat’tan gelen direktif doğrultusunda yayınınızı kapatmak zorundayız

Fransa merkezli Eutelsat’a bağlı uydu üzerinden yayın yapan MED NÛÇE, Avrupa’nın Türkiye ile ilişkiler ve iki yüzlü Kürt politikasına kurban edildi. Hiçbir uyarı yapılmayan, soruşturma ve dava açılmayan televizyonun yayını dün saat 10.00 itibariyle kesildi. Karara itiraz hazırlığı yapan MED NÛÇE ise yayınını sürdürmekte kararlı.

Türkiye’de muhalif medya organlarına yönelik erişim engeli ve kapatma kararları siyasi baskılar sonucu Avrupa’da yayın yapan MED NÛÇE’ye uzandı. Nûçe Tv’nin 2013 yılında Türkiye’yle işbirliği sonucu kapatılması ardından yayın hayatına başlayan MED NÛÇE, kapatma kararına itiraza hazırlanıyor.
Türkiye’de yayın yapan aralarında Zarok TV, Jîyan TV, İMC TV, Hayatın Sesi, TV 10 gibi televizyonların da bulunduğu 12 TV ve 11 radyonun yayınlarının OHAL ilanından sonra çıkarılan Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak 28 Eylül’de kapatılması ardından, Avrupa’dan yayın yapan MED NÛÇE için de harekete geçilmişti. Fransız uydu şirketi Eutelsat, kanalın yayın yaptığı Hotbird’e iki kez talimat göndererek yayının durdurulmasını istedi. Gönderilen talimatlar ardından MED NÛÇE’nin yayını dün sabah saat 10.00 itibarıyla kapatıldı.

İki yüzlü politika  
MED NÛÇE Yayın Kurulu Üyesi Baki Gül, televizyonlarının kapatılmasının Avrupa’nın iki yüzlü politikasının bir sonucu olduğunu belirtti. Gazetemize konuşan Gül, “MED NÛÇE, DAİŞ’in Türk devletiyle ilişkilerini deşifre eden, AKP’nin baskı politikalarını, Kürtlerin demokratik hak ve özgürlüklerini ortaya koyan bir televizyon. Kapatılmasının istenmesi bir ikiyüzlülüktür” dedi.

Türkiye’deki darbe yönetimi gibi
“Düşünce ve ifade özgürlüğü konusunda kendi ilkelerine riayet etmemiş durumdalar” diyen Gül, Fransa’yı Türkiye’yle benzeştirerek, “Hiçbir yasal, hukuki yol, yöntem ortaya konulmadan direkt Türkiye’deki darbe yönetimi gibi, Kanun Hükmünde Kararname’nin uygulanması gibi bir durum söz konusu. Ne lisans kurumumun ne uydu şirketinin yayınların içeriğine ilişkin bir uyarısı var. Hiçbir dava açılmamış. Televizyonun yayınının direkt kesilmesinin istenmesi tam bir antidemokrati uygulamadır” diye konuştu.

Hiçbir gerekçe sunulmadı
MED NÛÇE’nin kapatılmasının Türkiye’deki televizyon ve radyolarının kapatılmasından da bağımsız olmadığını vurgulayan Gül, kendilerine kapatmayla ilgili hiçbir somut gerekçe iletilmediğinin de altını çizdi. Gül’ün verdiği bilgiye göre Eutelsat’ın talimat gönderdiği Hotbird aracı şirketi tarafından MED NÛÇE’ye gönderilen yazıda, “Üzgünüz, Eutelsat’tan gelen direktif doğrultusunda yayınınızı kapatmak zorundayız” deniliyor.

İtiraz edilecek
Baki Gül, bundan sonraki sürecin nasıl işleyeceğine ilişkin ise şu bilgileri paylaştı: “Yürütmenin durdurulması talebiyle Eutelsat’ın bulunduğu Paris’te ilgili mahkemeye başvuru yapılacak. Televizyon yayınımızı sürdürmek için her türlü hukuki yolu kullanacak, hakkımızı arayacağız.”

Kapatmalar peş peşe geldi 
Eutelsat ilk olarak 29 Eylül Perşembe günü, MED NÛÇE’nin yayınlarının durdurulması için uydu şirketine talimat yollamıştı. Bu talimat, Türkiye’de AKP rejiminin 20’yi aşkın televizyon kanalı ve radyo istasyonunun MGK toplantısı ardından Bakanlar Kurulu kararıyla kapatılmasının ertesi günü iletilmişti. Televizyonun kapatılması kararının Türkiye talimatıyla alındığını belirten MED NÛÇE Yönetim Kurulu “Eutelsat, lisansı bulunan ve Avrupa yayın ilkeleri çerçevesinde yayın yapan MED NÛÇE’nin yayınlarını kesmek için uydu şirketine kanunsuz ve hukuksuz bir biçimde, Med Nuçe Tv’nin derhal kapatılması talimatı vermiştir. Eutelsat, hukuk dışı, kanunsuz ve illegal bu girişimleri ile Türk devletinin ve Tayyip Erdoğan’ın suç ortağı konumuna düşmüştür” açıklaması yapmıştı.

Şirket yetkileri de kabul etti
MED NÛÇE’nin yayına son verilmesi isteyen Eutelsat ile Hotbird arasındaki iç yazışmalarda ise televizyonun kamu düzenine uygun yayın yapmadığı savunuluyor. Söz konusu yazıda, “Televizyon kamu düzeni direktiflerine ve bizimle varılan şartlara uygun yayın yapmamakta. Aynı zamanda televizyonu Avrupa’da düzenleyen kanunlara ve etraftaki ülkelerin de kanunlarına uygun değil” deniliyor. Muhtemelen ‘etraftaki ülkeler’ ile ise MED NÛÇE’nin yayınlarından rahatsızlık duyan Türkiye kastediliyor.
Paris’teki Eutelsat binası önünde Cumartesi günü yapılan protesto gösterisi sırasında görüşülen şirket yetkililerinin de baskının Türkiye’den geldiğini kabul etti.

118 yıllık gelenek
MED NÛÇE, 22 Nisan 1898’de, Mısır’ın başkenti Kahire’de Bedirxan Bey’in oğullarından Mikdad Midhat Bedirxan tarafından çıkartılmaya başlanan “Kurdistan” gazetesi ile emeklemeye başladığı ilk günden bugüne 118 yılı geride bırakan Kürt basınının susturulmaya çalışılan son yayın kuruluşu oldu.

Med, MEDYA, Roj, Nûçe’nin mirası
30 Mart 1995 tarihinde Londra’da test yayına, 15 Haziran’da da yayın hayatına başlayarak Özgür Basın’ın televizyonculuk geleneğinin öncüsü olan Med TV’nin lisansı, 1999 yılında Kürt Halk Önderi Abdullah Öcalan’ın uluslararası komployla esir alınmasının ardından Türkiye’nin talebi üzerine İngiltere tarafından iptal edilmişti. Ardından kurulan MEDYA TV de Fransız devleti tarafından kapatıldı.
Geleneğin devamında Roj TV, Danimarka’dan alınan lisansla 1 Mart 2004’te yayın hayatına başlasa da, Türkiye’nin baskısı sonucu 22 Ocak 2012’de kapatıldı. Bunun üzerine Stêrk TV, 6 Şubat 2012’de yayına başladı. Stêrk TV’yi ise “Hakikat Zamanı” sloganıyla 4 Mart 2012 tarihinde yayın hayatına başlayan Nûçe TV izledi.
Yayın lisansları iptal edildi
Ancak Türkiye’nin siyasi baskıları sonucu Danimarka yargısı, yayın ruhsatları bu ülkede bulunan Mezopotamya Brodcasting Şirketi’ne bağlı Kürt televizyonları MMC, Nûçe TV ile yayınları daha önceden durdurulan Roj TV’nin yayın lisanslarını 3 Temmuz 2013’de iptal etti. Alınan bu kararla birlikte Kürt televizyonlarına yaklaşık 10 milyon Danimarka Kron’u para cezası da kesildi. Verilen bu cezalarla Kürt TV’leri, ticari işlemlerini sürdüremez duruma geldiklerini belirterek, iflas bildiriminde bulundu. Nûçe TV ile müzik kanalı MMC, 19 Ağustos’ta yayınlarını “Kürt milli marşı” olan “Ey Raqîp” klibi yayınlayarak durdurmuştu.

1 kanal gitti 5 kanal açıldı
Nûçe TV’nin kapatılması kararı üzerine 5 yeni TV kanalı açıldı. Bu kanallar ise 19 Kasım 2013 yayın hayatına başlayan MED NÛÇE ile Stêrk, Ronahî, Newroz ve Çira televizyonları oldu.

Mezopotamya’nın sesi “Mezopotamya’nın sesi” sloganıyla Kürtçenin Kurmancî, Soranî ve Kirmanckî lehçelerinin yanı sıra Türkçe, İngilizce, Fransızca dillerinde yayın yapan haber kanalı MED NÛÇE, yayıncılığı ile Kürt coğrafyası ve Ortadoğu başta olmak üzere dünyadaki gelişmeleri izleyiciye ulaştıran önemli bir soluk oldu. Ancak Türkiye’deki muhalif kanalların kapısına kilit vurulmasının ardından sınırları aşan baskı politikaları ile MED NÛÇE’nin de ekranı karartıldı.

/Yeni Özgür Politika

Cevapla

YADA

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x

Check Also

Yurtsuzluğa yürüyen Kürtler: Feylîler

Feylî Kürtler, tarihsel olarak en az son iki yüzyılda Irak’ta Samarra’dan Bağdat’a kadar uzanan Dicle ...